• UA
  • RU
  • Виклик "швидкої": як правильно діяти у критичній ситуації?

    Кожному з нас хоча б раз у житті доводилося викликати карету невідкладної медичної допомоги. Коли на вагу золота кожна хвилина, варто діяти швидко і правильно.

    Тож розглянемо алгоритм виклику "швидкої" та розвіємо найбільш поширені міфи щодо нинішніх правил надання екстреної медичної допомоги.

    Екстрена медична допомога входить до Програми медичних гарантій у 2023 році та є безоплатною. Попри війну бригади виїжджають на виклики та рятують пацієнтів, працюючи цілодобово.

    Проте, у Національній службі здоров’я України нагадують, що на 103 слід телефонувати тоді, коли існує загроза життю та здоров’ю. Бо поки медики витрачають час на нецільовий виклик, десь без допомоги може залишитися людина, яка справді терміново її потребує.

    Що ж таке невідкладний стан?

    Це раптове погіршення фізичного або психічного здоров’я, яке становить пряму та невідворотну загрозу життю та здоров’ю людини або оточуючих її людей і виникає внаслідок хвороби, травми, отруєння або інших внутрішніх чи зовнішніх причин.

    Наприклад, потрібно зателефонувати на 103 при:

    • раптових розладах дихання та  раптовому болю у ділянці серця;
    • блювоті кров’ю та зовнішній кровотечі;
    • гострому болю у черевній порожнині;
    • ознаках гострих інфекційних захворювань;
    • порушенні мовлення;
    • слабкості у кінцівках, що виникли раптово;
    • усіх видах травм та ураженні електричним струмом, блискавкою, при теплових ударах, асфіксії тощо;
    • ушкодженнях під час ДТП або обстрілах тощо.

    Якщо людина у невідкладному стані не може самостійно викликати швидку, то будь-який свідок такої ситуації зобов’язаний здійснити виклик екстреної медичної допомоги.

    Для цього необхідно вказати:

    • місце перебування постраждалого;
    • максимально точно описати скарги та стан, стать і орієнтовний вік людини, якій потрібна допомога.

    А якщо у пацієнта немає декларації. Чи може відмовити диспетчер екстреної медичної допомоги у виклику швидкої?

    Ні. Екстрену медичну допомогу людина отримує незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Також для виклику "швидкої" не потрібно електронне направлення. Адже дзвінок на 103 передбачає, що людина перебуває у невідкладному стані.

    І все ж, у деяких випадках диспетчер має право відмовити. Карету не направлять, якщо виклик за суттю є необґрунтованим саме для служби екстреної медичної допомоги. Наприклад, при скаргах на температуру пацієнту рекомендуватимуть звернутись до сімейного лікаря. Також екстрена медична допомога не  приїздить лише для того, щоб виміряти тиск чи зробити ін’єкцію. Не виконує функцію таксі для пацієнтів, які не потребують екстреної  медичної допомоги чи медичного супроводу.

    Як правильно викликати екстрену медичну допомогу?

    Головне правило – диспетчеру потрібно надавати достовірну інформацію. Не можна приховувати ані симптоми, ані іншу важливу інформацію. Наприклад, якщо до пацієнта з підозрою на інсульт викликають швидку, обов’язково слід повідомити про підвищену температуру, якщо вона є.

    Також не можна перебільшувати наявні симптоми, щоб диспетчер точно прийняв виклик. Завідомо неправдивий виклик спеціальних служб тягне за собою накладення штрафу. А найголовніше, що людина, яка справді потребує екстреної допомоги, може її не дочекатись: усі бригади будуть зайняті.

    Долучайтеся, читайте та дивіться новини МІС ТБ на ресурсах: YouTube, Facebook, Instagram, Telegram

    Долучайтеся, читайте та дивіться новини МІС ТБ на ресурсах: YouTube Facebook Instagram Telegram

    Це може вас зацікавити