Якість початкової освіти в Україні: як пандемія та війна вплинули на навчання
Український центр оцінювання якості освіти оприлюднив результати третього циклу загальнодержавного моніторингу якості початкової освіти (ЗЗМЯПО–2024), який охопив 10 904 учнів 4-х класів із 407 закладів у 20 регіонах України.
Дослідження не проводилося в Донецькій, Луганській, Запорізькій, Харківській, Херсонській областях, АР Крим та Севастополі через безпекову ситуацію. Уперше моніторинг оцінював учнів Нової української школи, які навчалися в умовах пандемії COVID-19 і повномасштабної війни, що ускладнює пряме порівняння результатів із попередніми роками без урахування цих викликів.
Моніторинг виявив різну динаміку сформованості ключових компетентностей:
- Математична компетентність: 85,4% учнів подолали базовий поріг (порівняно з 83,9% у 2021 році), середній бал — 201,8 (зростання з 199,9 у 2021). Хлопці показали вищі результати (204,3 проти 199,7 у дівчат). Найкраще учні впоралися із завданнями на знання (74%), гірше — на застосування (59%) і міркування (43%).
- Читацька компетентність: 82,3% учнів подолали базовий поріг, що майже відповідає 2021 року (82,5%), але нижче 2018 року (86,4%). Середній бал — 200,3 (зниження з 201,6 у 2021). Дівчата традиційно переважають у читанні.
- Природнича компетентність: оцінювалася вперше, базовий поріг подолали 83,9% учнів, що є обнадійливим стартом.
Результати також показали розрив між міськими (середній бал із математики — 203,7) та сільськими школами (193,4), з найвищими показниками у великих містах (215,6).
"Загалом результати моніторингу свідчать про стабілізацію якості початкової освіти після періоду пандемії, хоча система освіти продовжує функціонувати в складних умовах", — повідомили в Українському центрі оцінювання якості освіти.
Проте для вдосконалення початкової освіти за словами спеціалістів необхідні:
- Посилення читацької грамотності.
- Зменшення розриву між міськими та сільськими учнями, а також між хлопцями й дівчатами.
- Підтримка учнів із труднощами.
- Розвиток критичного мислення та навичок міркування.