Більше ніяких джипів та квадроциклів на заповідних територіях: внесено зміни до Закону України
Останнім часом джипінг-тури стали дуже популярними серед туристів, які полюбляють активний відпочинок, також, не виключенням є поїздки на баггі та квадроциклах. Такі тури – це поїздки на потужних позашляховиках, спеціально обладнаних для туристичних мандрівок, які здолають і круті віражі, і непрохідне болото, і річку, і глибокі вибоїни. Подібний вид активного відпочинку ще називають офроудом (від англ. off-road – бездоріжжя).
Втім, відверто кажучи, у випадку із джипінгом про любов до природи можна говорити хіба якщо ти згодний з тезою “б’є – значить любить”.
Джипінг завдає шкоду екосистемі, флорі та фауні, спричиняє ерозію ґрунтів. “Драйвові враження” учасника поїздки на “залізних конях” конвертуються в знищення рослин, загибель червонокнижних тварин, руйнування гнізд птахів та мурашників.
“Джипи та машини високої прохідності негативно впливають на природу. Починаючи від вихлопних газів, шуму, який лякає диких тварин, і закінчуючи ерозією ґрунту, псуванням лісових доріг й трави – рослин, що занесені до Червоної книги. Надзвичайної шкоди джипінг завдає земноводним тваринам, наприклад, червонокнижному тритону, який живе та розмножується у калюжах на високогір’ї, які утворюються на гірських дорогах”, – пояснює начальник відділу служби державної охорони Карпатського біосферного заповідника Михайло Проць.
Ще один наслідок джипінгу – розбиті стежки та знищення самобутнього ландшафту природно-заповідних територій.
Тому, 27 березня урядовий законопроєкт “Про внесення змін до Закону України “Про природно-заповідний фонд України” щодо забезпечення збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду” підтримав Комітет ВР з питань екологічної політики та природокористування та рекомендував парламентарям України прийняти його за основу у першому читанні.
Транспорт підвищеної прохідності – лише для під’їзду до рекреаційних зон, доріг загального користування, вулиць міст та приватних територій. Проїзд буде заборонено не лише на території суворої заповідності, але й у зонах стаціонарної рекреації.
Деякі країни Європи забороняють в’їзд у ліс на особистому транспорті. Це нормальна практика для ЄС, куди ми прагнемо всією державою. Маємо не тільки врегулювати законодавство, але й забезпечити його безапеляційне виконання.